Uusi kulkupeli otettu käyttöön tänään: Škoda Fabia Combi 1.2 TSI 90 Icehearts, Candy White. On se hieno ja hyvä ajaa. Keskisuomalainen-lehti selvitti merkin historiaa (6.8.2013). Lainataan yhteenvetoa tähän:
Škoda-autojen syntyjuuret ovat polkupyörissä ja vuodessa 1895. Tuolloin Václav Klement ja Václav Laurin perustivat polkupyörien korjaus- ja valmistuspajan silloisen Itävalta-Unkarin alueella. Slavia-nimistä polkupyörää myytiin hyvin, ja kolme vuotta myöhemmin alkoi moottoripyörien tuotanto.
Vuonna 1905 valmistui ensimmäinen auto nimeltään Voiturette. Pian yritys alkoi valmistaa lisäksi ralli- ja kuorma-autoja. Vuonna 1925 Klement ja Laurin laajensivat tehdasta ja ostivat insinööri Emil Škodan perustaman tehtaan. Siitä tuli autoille uusi nimi.
Myös nykymallin mukainen logo on peräisin noilta ajoilta. Škodan merkki kuvaa intiaanipäähinettä nuolineen ja sulkineen. Merkki on Emil Škodan kunnianosoitus hänen intiaanipalvelijaansa kohtaan. Herra Škoda toi intiaanimiehen kotiinsa palvelijakseen Amerikan-liikematkaltaan.
1930-luvulla tehdas suolsi autoja jo 85 kappaleen päivävauhtia. Tsekkien kansanautoksi noussutta ensimmäistä mallia myytiin reilut 5 000 kappaletta. Saksan miehitettyä maan tehtaan otti haltuun Reichsverke Hermann Göring AG eli käytännössä Saksan valtio. Autojen valmistus vaihtui aseiden ja raskaan kuljetuskaluston tuotantoon. Sodan jälkeisessä kommunistisessa Tsekkoslovakiassa tehdas siirtyi valtion omistukseen. Suosittujen autojen valmistus sai kuitenkin jatkua. Seuraava suuri murros tapahtui vuonna 1990, kun Tsekkoslovakian valtio myi Škodan VAG-konsernille.
Nykyisessä Škodan intiaanimerkissä uloin ympyrä symboloi tehtaan mukaan maailmanlaajuista tuotantoa ja sulat teknistä kehitystä. Nuoli kuvastaa laatua ja intiaanin silmä yhtiön tulevaisuuden visiota.
Škoda on päässyt itäauton maineestaan. Sekä tekninen että merkkimielikuvan kehitys on ollut huimaa 10 - 15 vuodessa, ja vanhat imagorasitteet ovat pois pyyhittyjä. Škoda mielletään tilavaksi perheautoksi, jossa hinta-laatu-suhde on kohdallaan. Järkevien perusratkaisujen lisäksi hyvään imagoon ovat vaikuttaneet pienet käytännölliset yksityiskohdat, kuten vaikkapa etuistuimen alta löytyvä sateenvarjo tai bensakorkin vierestä vedettävä jääskraba.
Tsekki-suomi -sanakirja kertoo škodan tarkoittavan muun muassa harmia, vahinkoa, häpeää ja sääliä. Esimerkiksi fraasi "to je škoda", tarkoittaa "sepä harmi". Škoda-autojen valmistaja on tosin pysytellyt brändinsä sanatarkasta merkityksestä suhteellisen hiljaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti