Perälaudan korjaus
Poistin perälaudasta sisäpuolelta lahoa vaneria pois ja laitoin tilalle paikat kestopuusta molemmin puolin moottorin kiinnityskohtaa. Sitten ruuvasin paikkojen päälle kestopuulaudat sisäpuolelle perälaudan läpi ja siistin moottoriaukon reunat. Korjauksesta tuli jämäkkä.
Reunalistojen uusiminen
Mustat muoviset laidan reunalistat olivat osittain irronneet. Tein uudet reunalistat punaisista aurausviitoista. Halkasin aurausviitan toiselta sivulta ja painoin sen reunan päälle. Kiinnitin listan muutamalla metallilankalenkillä poraamalla reiät reunan läpi ja taittamalla langan päät piiloon. Keulaan ja perään löytyi mustaa vesijohtoputkea, jonka kiinnitin samalla tavalla. Reunoista tuli siistit ja samalla reuna vahvistui.
Kokan vahvistus
Kokkaan tuli poikittainen vahvistus kestopuusta. Sahasin kakkosnelosen päät veneen kokan muodon mukaan viistoksi ja ruuvasin sen kiinni ulkoapäin. Tästä on hyvä vetää venettä rantaan ja samalla kokka vahvistui.
Vanhan maalin raaputus ja hionta
Raaputtelin vanhat maalit kokonaan pois sisälaidoista ja istuimista puukolla, joka toimi yllättävän hyvin raappana, kun aina välillä teroitti. Sisäpohjaa oli aikaisemmin vahvistettu lasikuidulla, jonka reunat oli irronneet pohjasta. Tasasin lasikuidun reunat siistiksi ja hioin pohjan käsin karkealla hiomapaperilla. Samoin karhensin maalausta varten sisälaitoja, istuimia ja laitojen reunakehikkoa.
Lasikuitutyöt
Vahvistin muutamaa sisäpuolen aikaisemmin huonosti korjattua kohtaa lasikuitumatolla ja polyesterihartsilla. Laitoin hartsia myös aikaisempien paikkausten päälle, niin sain niiden reunat kiinnittymään uudelleen.
Maalaus
Pohjatöiden jälkeen pääsin maalaamaan. Huuhtelin hiomapölyt pois vedellä ja annoin kuivua hyvin. Sisäpohjaan ja istuimiin tuli tummanharmaata Ilves-peltikattomaalia ja laidan reunakehikkoon jotain ikivanhaa varastosta löytynyttä oranssia Winter-lakkamaalia. Maalasin vain yhteen kertaan. Veneestä tuli monivärinen: sisälaidat on alkuperäisen vaaleansiniset, sisäpohja tummanharmaa ja laitakehikko kirkkaan oranssi. Ulkopuolen jätin ennalleen alkuperäisen oranssiksi.
Peräistuimen luukku
Peräistuimen päälle oli jostain syystä aikaisemmin tehty aukko ja ruuvattu sen päälle levy. Kiinnitin levyn takareunaan saranat, niin sain hyvän avattavan säilytyslokeron tavaroille. Luukun etureunaan tuli lukitus narulenkistä.
Istuimet
Puuistuimen päällä on mukavampi istua, joten rakensi laudanpätkistä puutuhdot kokkaan, keskelle ja perään. Naulat sain vanhoista laudoista irroittamalla ja oikaisemalla. Näistä tuli oikein hyvät.
Perähankaimet
Perään piti kiinnittää laitaan lisähankaimet, niin venettä pystyy soutamaan myös keskeltä. Nämä piti ostaa uutena, kun käytettyjä ei sattunut löytymään. Laitoin reunan sisään vahvistuksen kestopuusta ja siihen osat oli hyvä ruuvata kiinni. Uusissa hankainrei'issä oli sisällä lukitusnipukka, joka sallii airon laittamisen paikoilleen vain tietyssä asennossa. Tämä turha nipukka oli helppo poistaa rautasahalla ennen hankainten kiinnitystä.
Rantatelakka
Sattui vielä löytymään hylätty rantatela, jossa oli vinssikin valmiina. Vinssin rattaat ja akselit rasvasin, samoin köli- ja reunarullien akselit. Vetoliina oli haurastunut alkupäästä, mutta kun sen irroitti ja käänsi toisinpäin, niin hyväkuntoinen hihna tuli käyttöön. Telan poikkipuista uusin kaksi, kun ne olivat katkenneet. Laitoin vielä poikkipuiden päälle kanisterista leikatut muovilevyt, niin vene liukuu hyvin telan päällä.
Perämoottori
Moottoriksi veneeseen tuli vanha 4-tahtinen Honda 2 hv. (vm. 1995). Se jaksaa työntää venettä puolella kaasulla ajettaessa reipasta soutuvauhtia, mikä riittää hyvin leppoisaan matkantekoon.
Kustannukset
Tarvikkeet löytyivät Puuilosta:
Polyesterihartsi 1 kg 13,90 eur
Hartsin kovete 20 g 3,90 eur
Lasikuitumatto 1 m2 5,50 eur
Peltikattomaali 0,9 l 16,90 eur
Pensselisarja 3 kpl 1,90 eur
Hiomapaperi P40 1 m 1,00 eur
Ruuvit ja alusprikat 3,81 eur
Hankaimet 2 kpl 9,80 eur
Peltikattomaalia jäi jäljelle n. 2 dl. Hartsia meni n. puoli kg ja lasikuitumattoa vain 0,2 neliötä. Näillä voi sitten tehdä myöhemmin lisäpaikkauksia.
Käsityökaluja löytyi omasta takaa: saha, kirves, puukko, vasara, hohtimet, pihdit). Akkuporakoneen ostin (Skil 3010 maksoi 56,64 eur Motonetin Outletissä) ja siihen pari poranterää sekä ruuvauskärkisarjan.
Lopputulos
Korjaus onnistui hyvin ja kannatti tehdä. Veneestä tuli oikein nätti ja siistinnäköinen. Kyllä tällä kelpaa ajella ja retkeillä lähisaarissa.
Polyesterihartsi 1 kg 13,90 eur
Hartsin kovete 20 g 3,90 eur
Lasikuitumatto 1 m2 5,50 eur
Peltikattomaali 0,9 l 16,90 eur
Pensselisarja 3 kpl 1,90 eur
Hiomapaperi P40 1 m 1,00 eur
Ruuvit ja alusprikat 3,81 eur
Hankaimet 2 kpl 9,80 eur
Peltikattomaalia jäi jäljelle n. 2 dl. Hartsia meni n. puoli kg ja lasikuitumattoa vain 0,2 neliötä. Näillä voi sitten tehdä myöhemmin lisäpaikkauksia.
Käsityökaluja löytyi omasta takaa: saha, kirves, puukko, vasara, hohtimet, pihdit). Akkuporakoneen ostin (Skil 3010 maksoi 56,64 eur Motonetin Outletissä) ja siihen pari poranterää sekä ruuvauskärkisarjan.
Lopputulos
Korjaus onnistui hyvin ja kannatti tehdä. Veneestä tuli oikein nätti ja siistinnäköinen. Kyllä tällä kelpaa ajella ja retkeillä lähisaarissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti